A.
LATAR
BELAKANG PERNIAGAAN
Projek ini
bermula pada 27 April 2009 yang diberi nama sebagai "Vision Art Enterprise" dalam perkerjaan sambilan semasa belajar di peringkat diploma dari
tahun 2007 – 2010 dan di peringkat ijazah sarjana muda dari tahun 2011 – 2013. Syarikat ini
telah ditubuhkan pada 26 March 2014 oleh sekumpulan pelajar berkelulusan ijazah
sarjana muda Fakulti Rekaan dan Seni Halus di Universiti Teknologi Mara. Nama
syarikat ini dipersetujui bersama-sama sekumpulan pelajar dan diberi nama
JPEG STUDIO ART DEVELOPMENT ENT. (SA0291938-D). Kami
penggiat industri seni visual kontemporari sepenuh masa. Daripada perbincangan
bersama ahli kumpulan dan beberapa orang pensyarah, kami telah mendapat respon yang
baik dan menjadikan projek ini sebagai kerjaya. Diusahakan secara
bergerak bebas berkonsepkan lukisan mural mewarna dinding dengan gabungan pelbagai
jenis teknik lukisan, idea pelanggan dan teknologi hijau dalam dasar ekonomi
baru bagi keperluan para pelanggan bergantung kepada permintaan mengikut
kesesuaian persekitaran. Antara projek yang di terima dari tahun 2009 – 2014
adalah seperti berikut:-
1.
Naiman
Restoran, Melaka 2009-2010
2.
RSM-
Restoran Seri Melaka 2010
3.
Restoran
Bakau D’muara, Lumut Perak 2010
4.
MALAYSIAN
BOOK OF WORLD RECORD- The Zone Complex, JB 2011
5.
SK
Ulu Yam Bharu, Selangor 2011
6.
SK
RASA, Hulu Selangor 2011
7.
SMK
Seksyen 7, Shah Alam 2011
8.
Interior
House Mural Décor Tropica, Kota Damansara, KL 2012
9.
Sekolah
Agama Sek.3, Shah Alam 2012
10. SMK Subang Bistari 2012
11. Interior House Mural Décor, Tmn
Melati, KL 2013
12. Project Art 2.0 Street Art, MBSA, Shah
Alam 2013
13. Museum Rakyat Mural, Melaka 2013
14. NCI (National Cancer Institute),
Putrajaya, KL 2013
15. Mural explorer publika 2013
16. Taska Smart Khalifah 2013
17. Street Art Project 07, Sek7 Shah Alam
2014
18. Golden Avenue Street, USJ 18, Subang
Jaya 2014
B.
VISI
DAN MISI
Visi: Mengetengahkan
industri seni visual kontemporari tanah air ke mata dunia.
Misi: Berkarya dalam perspektif perniagaan pelanggan.
C.
PERSPEKTIF
DAN SASARAN
- PENGENALAN
1.1.PERSPEKTIF
Setelah
memahami keperluan dan kehendak para pelanggan, JPEG STUDIO ART DEVELOPMENT
ENT. (SA0291938-D)
berusaha untuk meyakinkan para pelanggan dengan matlamat ‘era 2020’ dan
keunikan. Dengan ini wujudlah slogan “THE JPEG MAKER.” bermaksud MURAL
ART ADVERTISING.
Perkhidmatan
Utama: lukisan mewarna dinding dalaman dan luaran
(MURAL)
adalah sejenis lukisan warna yang melukis
(berkarya) pada permukaan dinding dan simbolik sebagai hiasan dalaman rumah
“interior design” dan diutamakan pada hiasan luaran rumah.
1.2.KONSEP KERJAYA
THE JPEG MAKER diusahakan secara kerja
berat bebas berkonsepkan lukisan mewarna dinding dengan gabungan pelbagai jenis
teknik lukisan dan teknologi hijau dalam dasar ekonomi baru bagi keperluan para
pelanggan bergantung kepada permintaan mengikut kesesuaian persekitaran.
1.3.MATLAMAT PERTUBUHAN
THE
JPEG MAKER berusaha memenuhi permintaan para pelanggan dengan membekalkan beberapa
idea dan jenis tenik rekaan lukisan untuk pilihan pelanggan dengan harga
pasaran sekarang.
Slogan THE JPEG MAKER adalah “MURAL ART ADVERTISING” bermaksud karya seni yang lebih
kreativiti dan berinovasi dengan bertujuan sebagai pengiklanan dalam dasar
ekonomi baru bagi keperluan para pelanggan bergantung kepada permintaan
mengikut kesesuaian persekitaran dari hasil seni tangan seorang pelukis dan
nilai-nilai estetika yang dapat di terapkan ke dalam lukisan.
1.4.SASARAN PASARAN
Kawasan perniagaan, pejabat, perumahan,
pembangunan, hiasan dalaman rumah, hospitality, hotel, sekolah, masjid, kawasan
Bandar yang berhampiran dengan pusat perdagangan, tempat perlancongan dan
negara.
1.5.SASARAN PENGGUNA
Pelanggan yang mementingkan mutu
lukisan dan masyarakat umum seperti kanak-kanak, remaja, dewasa ibu bapa dan
rakyat.
1.6.RANCANGAN JUALAN YANG STRATEGIK
THE JPEG MAKER diusahakan untuk
membantu para pelanggan meningkatkan mutu hasil pelbagai perniagaan dan
meceriakan suasana di kawasan persekitaran.
1.7.FAKTOR PERNIAGAAN
1.
Perniagaan
yang menuju ke arah dasar ekonomi baru dan teknologi hijau.
2. Perniagaan dalam perspektif sosial
kemasyarakatan.
3. Mempertengahkan lagi industri seni
visual kontemporari tanah air ke mata dunia.
4. Menggalakkan
ramai pelukis khususnya dari golongan belia untuk berkarya dengan lebih kreatif
dan inovatif.
5. Munyuntik
nilai-nilai murni ke dalam karya bertujuan untuk pemahaman dan kesedaran.
1.8.KEUNIKAN DAN KEISTIMEWAAN PERNIAGAAN
Perniagaan dari hasil tangan seorang
pelukis dan nilai-nilai estetika yang dapat di terapkan ke dalam lukisan.
1.9.KELAINAN PERNIAGAAN
1.
Mempersembahkan
satu pengiklanan baru kepada masyarakat.
2.
Terdiri
daripada rakan artist yang berlainan gaya pengkaryaan.
3.
Komunikasi
antara karya dan masyarakat berlaku.
4.
Kebolehan
mengurus bahan mentah dalam kuantiti yang pukal.
5.
Penggunaan
medium cat yang berkualiti tinggi.
6.
Kebolehan
untuk melukis dalam skala yang besar.
1.10.
UNSUR DAN PRINSIP REKABENTUK
Menggunakan unsur manusia, landskap, objek dan alam sekitar serta idea sebagai
subjek utama. Pemahaman isi kandungan mesej pada lukisan mural dapa memberi kesedaran
dan manfaat kepada masyarakat bahawa mereka boleh berkomunikasi menggunakan
dinding.
1.11.
TUJUAN DAN MATLAMAT PERNIAGAAN
1.
Inginkan sesuatu
yang baru.
2.
Inginkan suasana
yang ceria.
3.
Ingin sampaikan
inspirasi hidup.
4.
Ingin memberikan
suatu ungkapan kepada masyarakat.
5.
Ingin berkongsi dan
sampaikan sesuatu pesanan yang terkandungan.
6.
Ingin mewujudkan
persekitaran kelihatan lebih menarik dan menyeronokkan.
7.
Salah satu sosial
media.
8.
Menuju ke arah
dasar ekonomi baru dan teknologi hijau.
1.12.
KEBAIKAN LUKISAN MURAL TERHADAP PERNIAGAAN PELANGGAN
DAN MASYARAKAT
1.
Dapat menarik perhatian pelanggan baru untuk
berkunjung
2. Sebagai
daya tarikan para pelancong tempatan sekaligus pelancong luar (antarabangsa).
3. Menjadikan
kawasan persekitaran lebih menarik, aman, cantik dan indah.
4. Menunjukkan
komitmen yang tinggi ke arah kecemerlngan, akuntabiliti dan integrity dalam melaksanakan
tugas.
5.
Menunjukkan inisiatif ke arah meningkatkan
nilai profesionalisme secara berterusan.
6.
Keunikan cara pengiklanan dalam menyampaikan
tujuan.
7.
Dapat menyelesaikan dan membantu masalah kepada
pelanggan yang mahukan “exterior design” yang tahan lasak.
8.
Dapat menaikkan dasar ekonomi baru dalam
perniagaan mahupun negara
1.13.
PERSAINGAN
PERNIAGAAN
Perniagaan
|
Wallpaper
|
Mural
Painting
|
Kekuatan
|
·
Mudah direka
·
Mudah dipasang
|
·
Pelbagai rekaan
·
Tahan lama
·
Mudah di bersihkan
·
Lebih menarik
·
Mesej mudah disampaikan
·
Boleh ‘touch–up’
·
Boleh direka pada dinding di luar dan dalam
|
Kelemahan
|
·
Tidak tahan lama
·
Tidak dapat pelbagai rekaan mengikut pelanggan
·
Mudah terbakar
·
Mudah koyak
·
Memberi kesan pada dinding asal
·
Tidak boleh buat pada dinding di luar persekitaran
|
·
Saiz pixel gambar menjadi besar
|
No comments:
Post a Comment